Detta är en betaversion med både manuellt verifierad data och AI-extraherad data. Ser du något fel? Mejla oss gärna!

Alligo

Alligo är ett företag i Norden som erbjuder arbetskläder, personligt skydd, verktyg och förnödenheter. Genom varumärkena Swedol och Tools samt lokala specialistvarumärken tillhandahåller de produkter och tjänster till professionella användare via butiker, utesälj och digitala kanaler.

Bransch

Handelsföretag & distributörer

Omsättning (2023)

9 335 000 000 SEK

Antal anställda (2023)

2 444 medelantal

Läs hållbarhetsrapport

Totala utsläpp 2023

(ton CO₂e)

699 075

Rapporterade utsläpp 2023(ton CO₂e)

Egna utsläpp (scope 1)

Utsläpp från egna källor eller kontrollerade av organisationen.

1 603

Indirekta (scope 2)

Indirekta utsläpp från produktion av köpt el, ånga, värme och kyla som konsumeras av organisationen.

2 465

Värdekedjan (scope 3)

Indirekta utsläpp från organisationens värdekedja.

695 007

Alligo rapporterar 8 / 15 kategorier i scope 3:

Utsläppen i scope 3 delas upp i 15 kategorier. Företag bör rapportera i alla kategorier som är relevanta för verksamheten.

Uppströms (ton CO₂e)

1. Inköpta varor och tjänster

Utsläpp från produktion av varor och tjänster som köps av organisationen.

680 907

2. Kapitalvaror

Utsläpp från produktion av kapitalvaror som köps av organisationen.

4 114

3. Bränsle- och energirelaterade aktiviteter

Utsläpp från produktion av bränslen och energi som köps av organisationen, inklusive transport och distribution, som inte inkluderas i scope 2.

621

4. Uppströms transport och distribution

Utsläpp från transport och distribution av inköpta varor mellan leverantörer och/eller inom organisationen.

2 935

5. Avfall genererat i verksamheten

Utsläpp från behandling av avfall som genereras av organisationen.

92

6. Tjänsteresor

Utsläpp från resor i tjänsten med fordon som inte ägs av organisationen.

451

7. Pendlingsresor

Utsläpp från anställdas resor mellan hemmet och arbetsplatsen.

5 817

8. Uppströms leasade tillgångar

Utsläpp från verksamhet i leasade tillgångar som inte inkluderas i scope 1 och 2.

-

Nedströms (ton CO₂e)

9. Nedströms transport och distribution

Utsläpp från transport och distribution av sålda varor mellan organisationen och kund.

70

10. Bearbetning av sålda produkter

Utsläpp från vidareförädling av sålda insatsvaror.

-

11. Användning av sålda produkter

Utsläpp från användning av sålda produkter av kunden.

-

12. Slutbehandling av sålda produkter

Utsläpp från avfallshantering av sålda produkter vid slutet av livscykeln.

-

13. Nedströms leasade tillgångar

Utsläpp från verksamhet i nedströms leasade tillgångar som inte inkluderas i scope 1 och 2.

-

14. Franchiser

Utsläpp från franchisetagares verksamhet som inte inkluderas i scope 1 och 2.

-

15. Investeringar

Utsläpp från organisationens investeringar i andra företag, samt andra finansierade utsläpp.

-

Biogena utsläpp(ton CO₂e)

Biogena utsläpp är koldioxidutsläpp som uppstår från icke-fossila (sk. förnybara) källor, som tex förbränning av biobränslen eller biprodukter vid pappersmassatillverkning. Enligt GHG-protokollet redovisas dessa utsläpp separat från scope 1-3, eftersom de är aktiv del av kolets kretslopp.

-

Mål

  • Utveckla specifika och vetenskapsbaserade mål för utsläppsminskningar inom scope 1, 2 och 3

    Fram till 2025

  • Utveckla mål för minskad klimatpåverkan som ska godkännas av SBTi

    Fram till 2025

  • Minska elanvändningen långsiktigt till under 65 kWh/m2

Initiativ

  • Anslutning till Science Based Targets initiative (SBTi)

    Alligo har anslutit sig till SBTi och åtagit sig att innan utgången av 2025 utveckla specifika och vetenskapsbaserade mål för utsläppsminskningar inom scope 1, 2 och 3.

  • Utfasning av PFAS

    Genom egna varumärken arbetar Alligo för att minska användandet av hälso- och miljöskadliga ämnen som PFAS.

  • Övergång till fossilfri el

    Alligo köper produktspecificerad fossilfri el producerad med vatten och vindkraft i Sverige och Norge, med målet att elanvändningen långsiktigt ska understiga 65 kWh/m2.