Detta är en betaversion med både manuellt verifierad data och AI-extraherad data. Ser du något fel? Mejla oss gärna!

Boozt

Boozt är ett nordiskt varuhus som säljer mode, barnkläder, sport, skönhet och hemprodukter online via sina webbplatser Boozt.com och Booztlet.com. Företaget använder egenutvecklad teknik för att erbjuda ett brett urval av produkter anpassade för olika livsstilar.

Bransch

Detaljhandel med kläder

Omsättning (2023)

7 755 000 000 SEK

Antal anställda (2023)

1 093 average number of employees

Läs hållbarhetsrapport

Totala utsläpp 2023

(ton CO₂e)

632 873

Rapporterade utsläpp 2023(ton CO₂e)

Egna utsläpp (scope 1)

Utsläpp från egna källor eller kontrollerade av organisationen.

134

Indirekta (scope 2)

Indirekta utsläpp från produktion av köpt el, ånga, värme och kyla som konsumeras av organisationen.

48

Värdekedjan (scope 3)

Indirekta utsläpp från organisationens värdekedja.

632 691

Boozt rapporterar 9 / 15 kategorier i scope 3:

Utsläppen i scope 3 delas upp i 15 kategorier. Företag bör rapportera i alla kategorier som är relevanta för verksamheten.

Uppströms (ton CO₂e)

1. Inköpta varor och tjänster

Utsläpp från produktion av varor och tjänster som köps av organisationen.

541 362

2. Kapitalvaror

Utsläpp från produktion av kapitalvaror som köps av organisationen.

4 454

3. Bränsle- och energirelaterade aktiviteter

Utsläpp från produktion av bränslen och energi som köps av organisationen, inklusive transport och distribution, som inte inkluderas i scope 2.

58

4. Uppströms transport och distribution

Utsläpp från transport och distribution av inköpta varor mellan leverantörer och/eller inom organisationen.

4 692

5. Avfall genererat i verksamheten

Utsläpp från behandling av avfall som genereras av organisationen.

48

6. Tjänsteresor

Utsläpp från resor i tjänsten med fordon som inte ägs av organisationen.

341

7. Pendlingsresor

Utsläpp från anställdas resor mellan hemmet och arbetsplatsen.

546

8. Uppströms leasade tillgångar

Utsläpp från verksamhet i leasade tillgångar som inte inkluderas i scope 1 och 2.

-

Nedströms (ton CO₂e)

9. Nedströms transport och distribution

Utsläpp från transport och distribution av sålda varor mellan organisationen och kund.

-

10. Bearbetning av sålda produkter

Utsläpp från vidareförädling av sålda insatsvaror.

-

11. Användning av sålda produkter

Utsläpp från användning av sålda produkter av kunden.

71 188

12. Slutbehandling av sålda produkter

Utsläpp från avfallshantering av sålda produkter vid slutet av livscykeln.

10 002

13. Nedströms leasade tillgångar

Utsläpp från verksamhet i nedströms leasade tillgångar som inte inkluderas i scope 1 och 2.

-

14. Franchiser

Utsläpp från franchisetagares verksamhet som inte inkluderas i scope 1 och 2.

-

15. Investeringar

Utsläpp från organisationens investeringar i andra företag, samt andra finansierade utsläpp.

-

Biogena utsläpp(ton CO₂e)

Biogena utsläpp är koldioxidutsläpp som uppstår från icke-fossila (sk. förnybara) källor, som tex förbränning av biobränslen eller biprodukter vid pappersmassatillverkning. Enligt GHG-protokollet redovisas dessa utsläpp separat från scope 1-3, eftersom de är aktiv del av kolets kretslopp.

-

Mål

  • Minska växthusgasutsläppen i linje med klimatvetenskap och Science Based Targets initiative (SBTi).

    Fram till 2024

  • Begränsa GHG-utsläpp genom att använda egenproducerad solenergi.

    Fram till 2023

  • Övergå till 100% förnybar energi för att minska företagets GHG-fotavtryck.

Initiativ

  • Implementering av leverantörsspecifika riskbedömningar

    Boozt kommer att införa en poängsättning för varje leverantör inom kläd- och skosektorn för att identifiera leverantörer med betydande sociala och miljömässiga påverkan.

  • Lansering av interna engagemangsformer

    Boozt introducerade lunchmöten med hållbarhetsteamet för att främja öppen kommunikation och uppmuntra anställda att ställa frågor om hållbarhetsinitiativ.

  • Deltagande i EU LIFE RE-ZIP-projektet

    Boozt deltar i ett EU-finansierat projekt för att utveckla en avfallsfri e-handelsframtid genom cirkulär förpackningsinfrastruktur.