Detta är en betaversion med både manuellt verifierad data och AI-extraherad data. Ser du något fel? Mejla oss gärna!

Essity

Essity är ett globalt hygien- och hälsobolag med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Företaget är verksamt inom områdena hygien och hälsa och erbjuder produkter och lösningar som förbättrar människors välbefinnande. Essity är noterat på Nasdaq Stockholm och har en stark närvaro på den globala marknaden.

Bransch

Distributörer inom hälso- och sjukvård

Omsättning (2023)

147 147 000 000 SEK

Antal anställda (2023)

8 544

Läs hållbarhetsrapport

Totala utsläpp 2023

(ton CO₂e)

2 476 000

Rapporterade utsläpp 2023(ton CO₂e)

Egna utsläpp (scope 1)

Utsläpp från egna källor eller kontrollerade av organisationen.

1 240 000

Indirekta (scope 2)

Indirekta utsläpp från produktion av köpt el, ånga, värme och kyla som konsumeras av organisationen.

1 236 000

Värdekedjan (scope 3)

Indirekta utsläpp från organisationens värdekedja.

-

Essity rapporterar 0 / 15 kategorier i scope 3:

Företag bör rapportera i alla kategorier som är relevanta för verksamheten.

Biogena utsläpp
(ton CO₂e)

Biogena utsläpp är koldioxidutsläpp som uppstår från icke-fossila (sk. förnybara) källor, som tex förbränning av biobränslen eller biprodukter vid pappersmassatillverkning. Enligt GHG-protokollet redovisas dessa utsläpp separat från scope 1-3, eftersom de är aktiv del av kolets kretslopp.

475 000

Mål

  • Uppnå netto noll utsläpp för Scope 1, 2 och 3

    Fram till 2050

  • Minska Scope 1 och 2 utsläpp med 35% jämfört med 2016 års nivåer

    Fram till 2030

  • Minska Scope 3 utsläpp med 18% jämfört med 2016 års nivåer

    Fram till 2030

Initiativ

  • Nettonollutsläpp av växthusgaser till 2050

    Essity har åtagit sig att nå nettonollutsläpp av växthusgaser till 2050 genom att minska utsläpp i hela värdekedjan, från materialinköp till produktion och cirkulära lösningar.

  • Minskning av koldioxidutsläpp i scope 1 och 2 med 26% jämfört med 2016

    Under 2023 uppnådde Essity en minskning av koldioxidutsläpp i scope 1 och 2 med 26% jämfört med 2016 genom optimerad produktionsstruktur, effektivitetsförbättringar och besparingar i råmaterial och energi.

  • 85% av innovationer med sociala och/eller miljöförbättringar

    Essity har som mål att minst 50% av företagets innovationer ska ge sociala och/eller miljöförbättringar. Under 2023 uppnåddes 85%.