Sandvik
Sandvik är ett globalt högteknologiskt företag verksamt inom verktyg och verktygssystem för metallbearbetning, maskiner och verktyg för gruv- och anläggningsindustrin samt avancerade material, inklusive rostfritt stål.
Bransch
Diversifierad metall- och gruvindustri
Omsättning (2023)
126 503 000 000 SEK
Antal anställda (2023)
40 877 Head Count
Totala utsläpp 2023
(ton CO₂e)141 000
Rapporterade utsläpp 2023(ton CO₂e)
Egna utsläpp (scope 1)
Utsläpp från egna källor eller kontrollerade av organisationen.
Indirekta (scope 2)
Indirekta utsläpp från produktion av köpt el, ånga, värme och kyla som konsumeras av organisationen.
Värdekedjan (scope 3)
Indirekta utsläpp från organisationens värdekedja.
Sandvik rapporterar 0 / 15 kategorier i scope 3:
Utsläppen i scope 3 delas upp i 15 kategorier. Företag bör rapportera i alla kategorier som är relevanta för verksamheten.
Uppströms (ton CO₂e)
1. Inköpta varor och tjänster
Utsläpp från produktion av varor och tjänster som köps av organisationen.
2. Kapitalvaror
Utsläpp från produktion av kapitalvaror som köps av organisationen.
3. Bränsle- och energirelaterade aktiviteter
Utsläpp från produktion av bränslen och energi som köps av organisationen, inklusive transport och distribution, som inte inkluderas i scope 2.
4. Uppströms transport och distribution
Utsläpp från transport och distribution av inköpta varor mellan leverantörer och/eller inom organisationen.
5. Avfall genererat i verksamheten
Utsläpp från behandling av avfall som genereras av organisationen.
6. Tjänsteresor
Utsläpp från resor i tjänsten med fordon som inte ägs av organisationen.
7. Pendlingsresor
Utsläpp från anställdas resor mellan hemmet och arbetsplatsen.
8. Uppströms leasade tillgångar
Utsläpp från verksamhet i leasade tillgångar som inte inkluderas i scope 1 och 2.
Nedströms (ton CO₂e)
9. Nedströms transport och distribution
Utsläpp från transport och distribution av sålda varor mellan organisationen och kund.
10. Bearbetning av sålda produkter
Utsläpp från vidareförädling av sålda insatsvaror.
11. Användning av sålda produkter
Utsläpp från användning av sålda produkter av kunden.
12. Slutbehandling av sålda produkter
Utsläpp från avfallshantering av sålda produkter vid slutet av livscykeln.
13. Nedströms leasade tillgångar
Utsläpp från verksamhet i nedströms leasade tillgångar som inte inkluderas i scope 1 och 2.
14. Franchiser
Utsläpp från franchisetagares verksamhet som inte inkluderas i scope 1 och 2.
15. Investeringar
Utsläpp från organisationens investeringar i andra företag, samt andra finansierade utsläpp.
Biogena utsläpp (ton CO₂e)
Biogena utsläpp är koldioxidutsläpp som uppstår från icke-fossila (sk. förnybara) källor, som tex förbränning av biobränslen eller biprodukter vid pappersmassatillverkning. Enligt GHG-protokollet redovisas dessa utsläpp separat från scope 1-3, eftersom de är aktiv del av kolets kretslopp.
9 000Mål
Minska utsläpp av växthusgaser (scope 1 och 2) med 50 procent
Fram till 2030
Öka avfallscirkulariteten till 90 procent
Fram till 2030
Minska totala olycksfallsfrekvensen (TRIFR) till 1,9, en minskning om 50 procent
Fram till 2030
Initiativ
Regional strategy review and supply chain initiatives
Review of regional strategies, distribution, and supply chain planning to ensure continued operations amid geopolitical developments.
Supply chain and continuity planning
Initiatives within the supply chain to mitigate potential resource limitations, especially for battery cells and minerals.
Integration review and effectiveness tracking
M&A Tracker/review process and scorecard for ensuring effective administrative integration.
Digital shift and data-driven productivity
Implementation of the digital shift for electrification of mines and closed-loop production.
Inventory management projects
Projects for inventory management in all business areas and divisions to improve cash generation.
Cybersecurity improvements
Improvement programs for cybersecurity and the six measures identified by Sandvik to enable the digital transition.
Ethical culture and regulatory compliance initiatives
Learning initiatives and workshops across the organization to ensure an ethical culture and navigate increasing regulatory complexity.
Preparatory projects for CSRD
Digital compliance journey to increase flexibility in response to changing regulatory requirements.
Customer satisfaction initiatives
Customer-centric actions and adaptations to ensure customer value and measure customer satisfaction.
Talent attraction and development projects
Projects across the company to attract and develop new talents focused on digitization, electrification, and sustainability.