Sinch
Sinch är ett svenskt företag som tillhandahåller molnbaserade kommunikationslösningar, inklusive röst-, meddelande- och videotjänster för företag.
Bransch
Internettjänster & infrastruktur
Omsättning (2023)
28 745 000 000 SEK
Antal anställda (2023)
4 231
Totala utsläpp 2023
(ton CO₂e)142 127
Rapporterade utsläpp 2023(ton CO₂e)
Egna utsläpp (scope 1)
Utsläpp från egna källor eller kontrollerade av organisationen.
Indirekta (scope 2)
Indirekta utsläpp från produktion av köpt el, ånga, värme och kyla som konsumeras av organisationen.
Värdekedjan (scope 3)
Indirekta utsläpp från organisationens värdekedja.
Sinch rapporterar 4 / 15 kategorier i scope 3:
Företag bör rapportera i alla kategorier som är relevanta för verksamheten.
Uppströms (ton CO₂e)
1. Inköpta varor och tjänster
Utsläpp från produktion av varor och tjänster som köps av organisationen.
2. Kapitalvaror
Utsläpp från produktion av kapitalvaror som köps av organisationen.
3. Bränsle- och energirelaterade aktiviteter
Utsläpp från produktion av bränslen och energi som köps av organisationen, inklusive transport och distribution, som inte inkluderas i scope 2.
4. Uppströms transport och distribution
Utsläpp från transport och distribution av inköpta varor mellan leverantörer och/eller inom organisationen.
5. Avfall genererat i verksamheten
Utsläpp från behandling av avfall som genereras av organisationen.
6. Tjänsteresor
Utsläpp från resor i tjänsten med fordon som inte ägs av organisationen.
7. Pendlingsresor
Utsläpp från anställdas resor mellan hemmet och arbetsplatsen.
8. Uppströms leasade tillgångar
Utsläpp från verksamhet i leasade tillgångar som inte inkluderas i scope 1 och 2.
Nedströms (ton CO₂e)
9. Nedströms transport och distribution
Utsläpp från transport och distribution av sålda varor mellan organisationen och kund.
10. Bearbetning av sålda produkter
Utsläpp från vidareförädling av sålda insatsvaror.
11. Användning av sålda produkter
Utsläpp från användning av sålda produkter av kunden.
12. Slutbehandling av sålda produkter
Utsläpp från avfallshantering av sålda produkter vid slutet av livscykeln.
13. Nedströms leasade tillgångar
Utsläpp från verksamhet i nedströms leasade tillgångar som inte inkluderas i scope 1 och 2.
14. Franchiser
Utsläpp från franchisetagares verksamhet som inte inkluderas i scope 1 och 2.
15. Investeringar
Utsläpp från organisationens investeringar i andra företag, samt andra finansierade utsläpp.
Biogena utsläpp(ton CO₂e)
Biogena utsläpp är koldioxidutsläpp som uppstår från icke-fossila (sk. förnybara) källor, som tex förbränning av biobränslen eller biprodukter vid pappersmassatillverkning. Enligt GHG-protokollet redovisas dessa utsläpp separat från scope 1-3, eftersom de är aktiv del av kolets kretslopp.
-Mål
Nå netto noll utsläpp i hela värdekedjan
Fram till 2040
Minska utsläppen enligt Science Based Targets Initiative (SBTi)
Fram till 2030
Initiativ
Commitment to Science Based Targets Initiative (SBTi)
Aim to reach net-zero GHG emissions across the value chain.
Refinement of Recruitment Processes
Focus on making internal opportunities available to all employees to foster career growth.
Pilot Life Cycle Assessment (LCA) of SMS/MMS
Assessment of the carbon footprint of messages (SMS/MMS) to better understand product-related emissions.
Inclusion of Climate Impact as a Prioritized Area
Climate impact became a prioritized focus area to counteracting the impacts of climate change.