Detta är en betaversion med både manuellt verifierad data och AI-extraherad data. Ser du något fel? Mejla oss gärna!

Traton

TRATON GROUP är ett företag inom transportsektorn som består av flera varumärken, inklusive Scania, MAN, Navistar och Volkswagen Truck & Bus. Företaget tillverkar och säljer kommersiella fordon som lastbilar och bussar samt erbjuder relaterade tjänster globalt.

Bransch

Bygg- och anläggningsmaskiner samt tung transportutrustning

Omsättning (2023)

46 872 000 000 EUR

Antal anställda (2023)

105 674 Head Count

Läs hållbarhetsrapport

Totala utsläpp 2023

(ton CO₂e)

300

Rapporterade utsläpp 2023(ton CO₂e)

Egna utsläpp (scope 1)

Utsläpp från egna källor eller kontrollerade av organisationen.

650

Indirekta (scope 2)

Indirekta utsläpp från produktion av köpt el, ånga, värme och kyla som konsumeras av organisationen.

350

Värdekedjan (scope 3)

Indirekta utsläpp från organisationens värdekedja.

300

Traton rapporterar 0 / 15 kategorier i scope 3:

Utsläppen i scope 3 delas upp i 15 kategorier. Företag bör rapportera i alla kategorier som är relevanta för verksamheten.

Uppströms (ton CO₂e)

1. Inköpta varor och tjänster

Utsläpp från produktion av varor och tjänster som köps av organisationen.

-

2. Kapitalvaror

Utsläpp från produktion av kapitalvaror som köps av organisationen.

-

3. Bränsle- och energirelaterade aktiviteter

Utsläpp från produktion av bränslen och energi som köps av organisationen, inklusive transport och distribution, som inte inkluderas i scope 2.

-

4. Uppströms transport och distribution

Utsläpp från transport och distribution av inköpta varor mellan leverantörer och/eller inom organisationen.

-

5. Avfall genererat i verksamheten

Utsläpp från behandling av avfall som genereras av organisationen.

-

6. Tjänsteresor

Utsläpp från resor i tjänsten med fordon som inte ägs av organisationen.

-

7. Pendlingsresor

Utsläpp från anställdas resor mellan hemmet och arbetsplatsen.

-

8. Uppströms leasade tillgångar

Utsläpp från verksamhet i leasade tillgångar som inte inkluderas i scope 1 och 2.

-

Nedströms (ton CO₂e)

9. Nedströms transport och distribution

Utsläpp från transport och distribution av sålda varor mellan organisationen och kund.

-

10. Bearbetning av sålda produkter

Utsläpp från vidareförädling av sålda insatsvaror.

-

11. Användning av sålda produkter

Utsläpp från användning av sålda produkter av kunden.

-

12. Slutbehandling av sålda produkter

Utsläpp från avfallshantering av sålda produkter vid slutet av livscykeln.

-

13. Nedströms leasade tillgångar

Utsläpp från verksamhet i nedströms leasade tillgångar som inte inkluderas i scope 1 och 2.

-

14. Franchiser

Utsläpp från franchisetagares verksamhet som inte inkluderas i scope 1 och 2.

-

15. Investeringar

Utsläpp från organisationens investeringar i andra företag, samt andra finansierade utsläpp.

-

Biogena utsläpp(ton CO₂e)

Biogena utsläpp är koldioxidutsläpp som uppstår från icke-fossila (sk. förnybara) källor, som tex förbränning av biobränslen eller biprodukter vid pappersmassatillverkning. Enligt GHG-protokollet redovisas dessa utsläpp separat från scope 1-3, eftersom de är aktiv del av kolets kretslopp.

-

Mål

  • Minska CO2-utsläppen från tunga kommersiella fordon med 45% till 2030 jämfört med baslinjen juli 2019 till juni 2020

    Fram till 2030

  • Halvera årliga försäljningen av nya fordon i EU27+3-regionen, USA och Kanada till nollutsläppsfordon till 2030

    Fram till 2030

  • Scania planerar att minska CO2-utsläppen från sina egna verksamheter (scope 1 och 2) med 50% i absoluta tal till 2025 jämfört med 2015

    Fram till 2025

Initiativ

  • Batterimonteringsanläggning i Södertälje

    Scania öppnade en batterimonteringsanläggning vid sitt huvudkontor i Södertälje för att stödja storskalig produktion av elfordon.

  • Grönt stål från H2 Green Steel

    Scania har lagt sin första beställning på grönt stål från H2 Green Steel för att minska klimatavtrycket i fordonstillverkningen.

  • JUNA joint venture med sennder

    Scania etablerade JUNA, ett joint venture med sennder, för att erbjuda ett användningsbaserat faktureringsmodell för batterielektriska lastbilar.